Waarom vaccineren?

Vaccineren is onderdeel van goede preventieve zorg voor uw kat. Vaccineren zorgt ervoor dat uw kat bepaalde ziektes niet kan krijgen, of zoals bij niesziekte de kat, veel minder ernstige symptomen van de ziekte krijgt. Daarnaast wordt tijdens een vaccinatieconsult de algehele gezondheid van uw kat gecheckt. Dit is belangrijk, want veel ziektes zijn goed te behandelen als ze vroegtijdig ontdekt worden. Vaccineren beschermt niet alleen uw kat tegen ziektes, maar kan ook zorgen dat een ziekte verdwijnt uit de omgeving. Massaal stoppen of minder vaccineren kan ertoe leiden dat een ziekte terugkeert. Kattenziekte kon in 2013 in Den Helder overslaan vanuit een zwerfkattenpopulatie naar huiskatten als gevolg van te weinig vaccineren. Dus door te vaccineren beschermt u niet alleen uw kat, maar werkt u mee aan de instandhouding van het gezondheidsniveau van alle katten in Nederland.

Vaccinatieschema voor katten
Wanneer Niesziekte Katten-
ziekte
Ieder jaar Vaccineren, katten, kat, nieszieke, kattenziekte, Dierenarts aan Huis Service
Iedere 3 jaar Vaccineren, katten, kat, nieszieke, kattenziekte, Dierenarts aan Huis Service

Hoe vaak moet mijn kat worden gevaccineerd?

Kittens op 9 en 12 weken en de laatste ‘booster’ vaccinatie op 1 jaar, daarna jaarlijks volgens vaccinatieschema. Katten worden gevaccineerd tegen Niesziekte en Kattenziekte.

Vaccineren op maat

Overvaccineren is niet nodig. Daarom vaccineren wij op maat en adviseren wij aan de hand van de specifieke omstandigheden van uw kat welke vaccinaties nodig zijn.

Zijn er risico’s verbonden aan vaccineren?

Er zijn risico’s verbonden aan alle medische handelingen. Dit risico is bij vaccineren gelukkig niet groot. Als gevolg van het toedienen van een injectie kan op korte termijn een allergische reactie ontstaan (zelden) en op langere termijn een ontsteking die vooral bij katten kan ontaarden in een tumor, die injectieplek-sarcoom of fibrosarcoom genoemd wordt. Er zijn aanwijzingen dat met name het rabiësvaccin en het vaccin tegen kattenleukemie (worden beide in Nederland niet standaard gevaccineerd) injectieplek-sarcomen zouden veroorzaken. Een dergelijk injectieplek-sarcoom komt voor bij 1 tot 10 van de 10.000 katten. Uitgebreidere informatie kunt u vinden op de site www.wagenrenk.com/vaccinatie-geinduceerd-injectieplaats-sarcoom-bij-de-kat/

Vaccineren & vakantie

Welke vaccinaties heeft mijn kat nodig voor het buitenland?

Wanneer u uw kat meeneemt naar het buitenland moeten zij een geldige vaccinatie tegen hondsdolheid (Rabiës) hebben, zijn gechipt en in het bezit zijn van een Europees dierenpaspoort, waarin deze gegevens zijn opgenomen.

De meeste Europese landen hebben als regel dat de Rabiësvaccinatie minimaal 30 dagen voor vertrek moet zijn toegediend. Het chippen moet eerder, of uiterlijk op de dag van de Rabiësvaccinatie zijn gedaan. De geldigheid van de Rabiësvaccinatie is 3 jaar.

Let op! U heeft niet alleen te maken met de regels van het land dat uw eindbestemming is, maar ook met de regelgeving van ALLE landen waar u doorheen reist!

Enkele Europese landen hebben andere, veel gecompliceerdere invoereisen. Dit zijn o.a. Noorwegen, Zweden, Malta en Turkije.

Landen die geen lid zijn van de Europese Unie hebben hun eigen eisen voor de invoer van gezelschapsdieren. Voor de verschillende landen gelden verschillende eisen. In de meeste gevallen zal er voor vertrek een bloedtest gedaan worden om de Rabiëstiter te bepalen. Als uw kat binnen het vaccinatieschema steeds opnieuw voor Rabiës wordt gevaccineerd, dan is dit maar één keer nodig.

Op de website van www.licg.nl wordt per land (binnen Europa en buiten Europa) uitgelegd welke invoereisen daar gelden. Ook kunt u informatie opvragen bij de betreffende ambassade via www.ambassade.startpagina.nl. Wij adviseren u om ruim op tijd met de procedure te beginnen. Het is niet mogelijk om vaccinaties te pre-dateren.