Waarom vaccineren?

Vaccineren is onderdeel van goede preventieve zorg voor uw huisdier. Vaccineren zorgt ervoor dat uw huisdier bepaalde ziektes niet kan krijgen, of zoals bij niesziekte bij de kat, veel minder ernstige symptomen van de ziekte krijgt. Daarnaast wordt tijdens een vaccinatieconsult de algehele gezondheid van uw huisdier gecheckt. Dit is belangrijk, want veel ziektes zijn goed te behandelen als ze vroegtijdig ontdekt worden. Vaccineren beschermt niet alleen uw huisdier tegen ziektes, maar kan ook zorgen dat een ziekte verdwijnt uit de omgeving. Massaal stoppen of minder vaccineren kan ertoe leiden dat een ziekte terugkeert. Met de import van pups uit Oost-Europa door de malafide hondenhandel zien we een toename van het aantal gevallen van Parvo en Hondenziekte. Kattenziekte kon in 2013 in Den Helder overslaan vanuit een zwerfkattenpopulatie naar huiskatten als gevolg van te weinig vaccineren. Dus door te vaccineren beschermt u niet alleen uw huisdier, maar werkt u mee aan de instandhouding van het gezondheidsniveau van alle honden en katten in Nederland.

Vaccinatieschema voor katten
Wanneer Niesziekte Katten-
ziekte
Ieder jaar Vaccineren, katten, kat, nieszieke, kattenziekte, Dierenarts aan Huis Service
Iedere 3 jaar Vaccineren, katten, kat, nieszieke, kattenziekte, Dierenarts aan Huis Service
Vaccinatieschema voor honden
Wanneer kleine cocktail grote cocktail
Ieder jaar Vaccineren, hond, honden, kleine cocktail, grote cocktail, Dierenarts aan Huis Service
Iedere 3 jaar Vaccineren, hond, honden, kleine cocktail, grote cocktail, Dierenarts aan Huis Service

Hoe vaak moet mijn huisdier worden gevaccineerd?

Honden: Pups op 6, 9, 12 weken en de laatste ‘booster’ vaccinatie op 1 jaar, daarna jaarlijks volgens vaccinatieschema. Honden die graag in het water zijn wordt aangeraden halfjaarlijks tegen de ziekte van Weil te vaccineren. Honden worden gevaccineerd tegen Parvo, de ziekte van Weil, Para-Influenza, Hondenziekte, besmettelijke leverziekte (HCC) en Kennelhoest.

Katten: Kittens op 9 en 12 weken en de laatste ‘booster’ vaccinatie op 1 jaar, daarna jaarlijks volgens vaccinatieschema. Katten worden gevaccineerd tegen Niesziekte en Kattenziekte.

Konijnen worden tegenwoordig nog maar 1 maal per jaar gevaccineerd. Er is een nieuw vaccin op de markt gekomen dat een jaar bescherming geeft tegen Myxomatose en VHD type I, beide veel voorkomende, besmettelijke en dodelijke ziektes. Sinds de uitbraak van VHD type II begin 2016 wordt hier ook tegen gevaccineerd. Konijnen mogen worden gevaccineerd vanaf de leeftijd van 8 weken, bij dwergkonijnen wordt 12 weken aangehouden.

Vaccineren op maat

Overvaccineren is niet nodig. Daarom vaccineren wij op maat en adviseren wij aan de hand van de specifieke omstandigheden van uw huisdier welke vaccinaties nodig zijn.

Zijn er risico’s verbonden aan vaccineren?

Er zijn risico’s verbonden aan alle medische handelingen. Dit risico is bij vaccineren gelukkig niet groot. Als gevolg van het toedienen van een injectie kan op korte termijn een allergische reactie ontstaan (zelden) en op langere termijn een ontsteking die vooral bij katten kan ontaarden in een tumor, die injectieplek-sarcoom of fibrosarcoom genoemd wordt. Er zijn aanwijzingen dat met name het rabiësvaccin en het vaccin tegen kattenleukemie (worden beide in Nederland niet standaard gevaccineerd) injectieplek-sarcomen zouden veroorzaken. Een dergelijk injectieplek-sarcoom komt voor bij 1 tot 10 van de 10.000 katten. Uitgebreidere informatie kunt u vinden op de site www.wagenrenk.com/vaccinatie-geinduceerd-injectieplaats-sarcoom-bij-de-kat/

Vaccineren & vakantie

Welke vaccinaties heeft mijn huisdier nodig voor het buitenland?

Wanneer u uw hond, kat of fret meeneemt naar het buitenland moeten zij een geldige vaccinatie tegen hondsdolheid (Rabiës) hebben, zijn gechipt en in het bezit zijn van een Europees dierenpaspoort, waarin deze gegevens zijn opgenomen.

De meeste Europese landen hebben als regel dat de Rabiësvaccinatie minimaal 21 dagen voor vertrek moet zijn toegediend. Het chippen moet eerder, of uiterlijk op de dag van de Rabiësvaccinatie zijn gedaan. De geldigheid van de Rabiësvaccinatie is 3 jaar.

Let op! U heeft niet alleen te maken met de regels van het land dat uw eindbestemming is, maar ook met de regelgeving van ALLE landen waar u doorheen reist!

Enkele Europese landen hebben andere, veel gecompliceerdere invoereisen. Dit zijn o.a. Noorwegen, Zweden, Malta en Turkije.

Landen die geen lid zijn van de Europese Unie hebben hun eigen eisen voor de invoer van gezelschapsdieren. Voor de verschillende landen gelden verschillende eisen. In de meeste gevallen zal er voor vertrek een bloedtest gedaan worden om de Rabiëstiter te bepalen. Als uw dier binnen het vaccinatieschema steeds opnieuw voor Rabiës wordt gevaccineerd, dan is dit maar één keer nodig.

Op de website www.licg.nl wordt per land uitgelegd welke invoereisen daar gelden. Ook kunt u informatie opvragen bij de betreffende ambassade via www.ambassade.startpagina.nl. Wij adviseren u om ruim op tijd met de procedure te beginnen. Het is niet mogelijk om vaccinaties te pre-dateren.

Aanvullende vaccinaties

Honden: Wanneer de hond naar een omgeving gaat waar verhoogd risico op Kennelhoest is (bijvoorbeeld naar puppycursus, hondenuitlaatservice of naar een pension), wordt aangeraden een extra vaccinatie te geven: de KC-neusdruppelvaccinatie. Deze vaccinatie geeft na 4 dagen bescherming en is een jaar geldig.

Katten: In verband met een verhoogd risico op Niesziekte stellen een aantal kattenpensions een extra vaccinatie tegen deze ziekte verplicht: de Bordetella-neusdruppelvaccinatie (Bb). Het wordt aangeraden deze vaccinatie tenminste 3 weken voordat de kat naar het pension gaat toe te dienen. Deze vaccinatie is een jaar geldig.

Vaccinatieschema voor honden en katten die u meeneemt naar het buitenland of onderbrengt in een pension
Hondsdolheid KC/Bb
Buitenland Buitenland, Hondsdolheid, KC/Bd